Hep

Alimentatie/Diete Hepatita

Dieta in afectiunile hepatice este un subiect destul de controversat. Ceea ce unii nutritionisti recomanda, altii contesta, iar acest lucru nu face decat sa creeze si mai multe confuzii in randul persoanelor ce sufera de bolile hepatice. De aceea, ce a mai sigura abordare a acestui subiect este prezentarea unor linii generale dupa care sa se ghideze cei care traiesc cu virusii hepatici.

O dieta corespunzatoare este cu atat mai importanta cu cat majoritatea alimentelor pe care le ingeram sunt procesate de catre ficat. Prin urmare, ideal ar fi sa nu-l suprasolicitam dandu-i si mai mult de munca cu alimente necorespunzatoare. Pentru asta, e nevoie sa intelegem cateva elemente de baza in ceea ce priveste nutritia. Este vital sa ne alocam cateva secunde sa citim etichetele produselor, intrucat exista cateva restrictii ce se impun bolnavilor de hepatita.

Alimentatia zilnica se va supune urmatorului profil nutritional (procentele sunt raportate la numarul total de calorii):
60-70% carbohidrati (in principal carbohidrati complecsi, precum cei din paste si cereale integrale)
20-30% proteine (provenite de vegetale si carne slaba, fara grasime)
10-20% grasimi polinesaturate (cele provenite din peste, din uleiul de floarea soarelui, de porumb, de sofranel sau de seminte de bumbac etc.)

Pe langa aceasta distributie a aportului caloric, trebuie sa includem zilnic si:
8-12 cani cu apa
1000-1500 mg sodiu

Sunt recomandate:
Evitarea excesului de vitamine si minerale, in special a fierului si a vitaminelor A si B3.
Evitarea alcoolului
Evitarea mancarurilor procesate
Evitarea excesului de cofeina (nu sunt permise mai mult de 3 cesti de cafea sau produse ce contin cofeina pe zi)
Suplimente de vitamina D si calciu
Suplimente de vitamina C

Proteinele
Proteinele sunt elementare in mentinerea sanatatii organismului: ajuta la formarea unor componente anatomice precum: mushii, unghiile, pielea, parul etc., fac parte din structura anticorpilor ajutand la protejarea corpului atunci cand e cazul si uneori pot functiona ca sursa de energie, desi nu la fel de eficienta precum carbohidratii si grasimile. Asta explica de ce foarte multi oameni se ghideaza prost dupa principiul “cu cat mai multe proteine consum, cu atat mai bine”. Un ficat afectat nu poate procesa la fel de multe proteine precum unul sanatos, de aceea este bine sa nu-l suprasolicitam cu o cantitate de proteine zilnica prea mare. Cand un ficat bolnav este fortat sa metabolizeze prea multe proteine, exista riscul de a favoriza aparitia encefalopatiei.

Desi multi asociaza proteinele cu produsele animale, ele se gasesc si in vegetale, dupa cum se vede si in tabelul de calorii si proteine.

Pentru persoanele cu o afectiune hepatica stabila, se recomanda o doza zilnica de 0,8 grame de proteine per kilogram corp. Astfel, o persoana de 60 de kilograme va avea nevoie de 48 de grame de proteine zilnic. Cand alegem proteinele animale trebuie sa alegem carne slaba de peste, pui sau curcan. Carnea rosie, chiar si atunci cand este slaba, are un continut ridicat de grasimi.

Carbohidratii
Din punct de vedere chimic, carbohidratii sunt compusi formati din carbon, hidrogen si oxigen. Cei mai simpli carbohidrati sunt zaharurile si includ: mierea, gemurile, jeleurile, bomboane etc. Atunci cand cateva zaharuri simple sunt legate intre ele formeaza carbohidratii complecsi. Acestia se regasesc in alimentele “de calitate” precum: grane, legume, seminte, paste, orez etc. Spre deosebire de carbohidratii simpli care au valoare nutritionala zero, furnizand organismului doar energie si calorii, sursele de carbohidrati complecsi furnizeaza organismului si vitamine, minerale si alti compusi nutritivi necesari unei bune sanatati. De asemenea, glucoza provenita din carbohidratii complecsi este eliberata in sange treptat, mentinand un nivel constant al glicemiei.

Persoanele cu afectiuni hepatice ar trebui sa consume zilnic aproximativ 400 grame de carbohidrati, din care cea mai mare parte fiind carbohidrati complecsi.

Daca sunt prea putini carbohidrati consumati, asta de obicei inseamna ca sunt prea multe proteine si grasimi consumate, ceea ce pune presiune pe ficat, intrucat acesta trebuie sa le converteasca in energie, ceea ce e un proces dificil si pentru un ficat sanatos. Acesta e unul din motivele pentru care unele persoane cu hepatita cronica se simt mereu obositi: din cauza dietei necorespunzatoare. O dieta echilibrata poate combate oboseala asociata cu afectiunile hepatice.

Excesul de carbohidrati poate duce la absorbtia deficitara a unor vitamine si minerale. De asemenea, ficatul converteste carbohidratii in grasimi care se pot depune chiar si pe ficat, ingreunandu-i si mai mult functiile.

Grasimile

In cazul in care sunt consumate in exces, grasimile sunt nocive chiar si pentru persoanele cu un ficat sanatos. In ciuda faptului ca acest fapt este mediatizat de ani buni, suntem totusi o populatie supraponderala. Grasimile au si efecte pozitive, de asta trebuie incluse in alimentatia zilnica:
Sunt o sursa de energie la indemana
Sunt o parte importanta in procesul de crestere al copiilor
Ajuta organismul sa absoarba si sa depoziteze vitaminele “uleioase” precum vitamina A, D, E si K. Fara grasimi, am manifesta deficiente ale acestora.
Furnizeaza acizi grasi esentiali responsabili pentru o serie de procese elementare in interiorul organismului.

Totusi, grasimile saturate sunt mai nocive decat cele nesaturate. Cum se explica asta? Majoritatea grasimilor saturate tind sa fie solide la temperatura camerei, prin urmare, au capacitatea de a “infunda” arterele si de a creste nivelul colesterolului din sange. Grasimile polinesaturate, care sunt lichide si la temperatura camerei, nu fac asta. De aceea se recomanda diete sarace in grasimi saturate si bogate in grasimi nesaturate. (de exemplu, grasimea de peste e mai lichida decat cea de pui, care e mai lichida decat cea de vita)

Tot din alimentatie fac parte si suplimentele alimentare.

Vitamina A

Vitamina A este esentiala pentru sistemul imunitar si are un rol important in mentinerea unei vederi bune, in sanatatea pielii, a oaselor si a dintilor. Ficatul este cel care decide unde anume in organism este nevoie de vitamina A, de aceea.

Pentru persoanele cu afectiuni hepatice, doza zilnica recomandata de vitamina A e de 1000 micrograme pentru barbati (1 mg) si 0.800 micrograme pentru femei (0.8 mg).

Alimente ce contin vitamina A: ficat, galbenusul de ou, lapte gras si alte produse lactate, margarina, uleiul de peste, morcovi, cartofi dulci, salate, spanac. O persoana cu afectiune hepatica nu ar trebui sa ia niciodata suplimente de vitamina A, intrucat isi ia cu usurinta necesarul din alimente.

Vitamina C
Vitamina C este utila in vindecarea taieturilor si intarirea oaselor, dar intensifica absoptia fierului. De aceea, persoanele care au nivelul fierului din sange peste normal trebuie sa evite suplimentele cu aceasta vitamina.

Trebuie stiut totusi ca vitamina C ajuta productia de interferon, de aceea se considera ca in unele cazuri poate fi folosita in tratarea hepatitei B si C.

Fierul
Cand vorbim despre fier, trebuie facuta o distinctie: fierul din produsele de origine animala precum carnea rosie si fierul provenit din plante. Cel de origine animala e absorbit de catre organism in proportie de 15% din totalul ingerat, pe cand cel provenit din vegetale este absorbit doar in proportie de 3%.

Fierul este o componenta importanta a hemoglobinei – proteina responsabila cu transportul oxigenului catre celulele organismului si organe.

Excesul de fier poate avea efecte foarte grave asupra persoanelor cu afectiuni hepatice. Studiile au aratat ca un usor exces de fier poate cauza o itensificare afectarii ficatului la persoanelor cu boli hepatice.

Sfaturi generale:
In loc de 3 mese copioase pe zi, incercati mai multe mese mai mici cantitativ, bazate pe carbohidrati complecsi. In acest mod, organismul va avea sursa de energie constanta si sanatoasa.

Carnea se poate consuma fiarta, coapta la grill sau preparata intr-o tigaie teflonata.

Ouale se pot servi fierte moi, ochiuri romanesti, ca omleta dietetica sau in diverse preparate. Se recomanda un ou la 2-3 zile.