Hep

Importanta exercitiilor (fizice) pentru persoanele cu afectiuni hepatice

Primavara si vara sunt chiar dupa colt, asadar pentru multi oameni, intrarea intr-o forma fizica mai buna devine o prioritate. Deoarece se apropie anotimpul cald nu ne mai putem ascunde corpurile cu pulovere groase sau sub paltoane. Toata lumea vrea sa arate cat mai bine, inclusiv persoanele cu boli ale ficatului. Insa, in cazul acestora din urma, exista anumite aspecte legate de fitness asupra carora ar trebui sa fie constienti. Acest articol va incerca sa demonstreze, de ce este bine ca exercitiile si mentinerea in forma sa faca parte din rutina zilnica a persoanelor cu boli de ficat.

Exercitiile fizice regulate sunt o componenta importanta in combaterea afectiunilor hepatice. Persoanele care sunt intr-o forma buna si care fac exercitii in mod regulat, nu numai ca se simt mai bine, dar de cele mai multe ori raspund mai bine la tratamente.

Care sunt beneficiile exercitiilor fizice?
Beneficiile care le pot aduce exercitiile sunt numeroase.

Primul, exercitiile ofera persoanelor o stare generala buna si o mai mare incredere in sine. Este stiut ca daca o persoana se simte bine, din punct de vedere psihic, sistemul imun al respectivei persoane va functiona mai bine.

Al doilea
, exercitiile dau persoanei un plus de energie. Oboseala este, probabil, cel mai comun si cel mai stanjenitor simptom in cazul persoanelor cu boli de ficat. Majoritatea  simt adesea ca nu au destula energie pentru a face o plimbare in jurul camerei, sa nu mai vorbim de o plimbare in jurul blocului sau printr-un parc. Cu toate acestea, cel mai bun mod de a lupta impotriva acestei epuizari sunt exercitiile.

Chiar daca acest lucru poate parea un cerc vicios, majoritatea persoanelor constata ca intr-adevar functioneaza. Oboseala poate aparea si fiindca inima si ficatul lucreaza mai mult pentru a asigura o cantitate adecvata de sange filtrat prin organism. Astfel, adaugarea unei rutini de exercitii fizice regulate permite ca ambele organe sa lucreze mai eficient. In timp, acest lucru va mari nivelul de energie. In timp ce majoritatea persoanelor considera ca este greu la inceput, in cele din urma isi dau seama ca beneficiile merita.

Al treilea, exercitiile imbunatatesc functiile cardiovasculare. Cu cat organismul devine mai puternic, cu atat sistemul cardiovascular va fi capabil sa lucreze mai eficient. Astfel, va fi nevoie de un efort mai mic din partea inimii pentru a pompa sange catre ficat si catre celelalte organe. Este extrem de important ca pacientii care fac tratament cu interferon sa incerce sa faca exercitii, fiindca acest lucru va reduce oboseala, iritabilitatea si depresia, adesea asociate cu acest medicament.

Cel de-al patrulea beneficiu care il pot aduce exercitiile fizice este reducerea grasimii corporale totale. Atunci cand grasimea totala din corp este redusa, scade implicit continutul de grasime din ficat. O alimentatie corecta combinata cu exercitiile fizice este probabil cel mai lent mod cunoscut omenirii de a pierde din greutate, dar este, de asemenea, cel mai sigur. Acest lucru este mai ales valabil pentru persoanele cu boli ale ficatului.

Tipuri de exercitii
Persoanele cu boli ale ficatului ar trebui sa faca atat exercitii aerobice, cat si ridicari de greutati, fiindca fiecare dintre ele joaca un rol diferit in lupta impotriva bolii. Din fericire, in momentul de fata, exista o multime de carti, casete video si programe de televiziune care ajuta la o utilizare cat mai buna a fiecarui tip de exercitiu. Este important sa ne folosim de acest fel de materiale inainte de a ne apuca de “treaba”.

Alegerea timpului potrivit. In cazul persoanelor cu boli de ficat cel mai bun moment pentru a face exercitii este dimineata, imediat dupa trezire. Chiar daca unora persoane le este greu doar sa se trezeasca dimineata, vor observa ca in cele din urma le va fi din ce in ce mai usor, odata ce organismul se va obisnui cu asta. In plus, aceste exercitii de dimineata dau un plus de energie organismului. Un sfat foarte important: nu incercati sa va bateti propriile recorduri. Este mai important sa mentinem o rutina simpla decat sa incercam sa ne depasim de fiecare data.

Exercitiile aerobice
Exercitiile aerobice ajuta inima, plamanii si intregul sistem cardiovascular printr-o livrare mai rapida, eficienta si mai insemnata de oxigen in tot corpul. Beneficiile pe care le are o persoana antrenata in exercitii aerobice includ un nivel mai ridicat de energie, ceea ce se traduce prin oboseala scazuta. Mersul pe jos vioi, plimbatul cu bicicleta, inotul sau utilizarea unei banzi de alergare - toate acestea ofera beneficii celui care le practica. Multi pacienti incep cu ceva usor, cum ar fi o plimbare in jurul blocului. O sugestie ar sa incepeti sa va plimbati in apropierea casei dumneavoastra, astfel ca in cazul in care oboseala apare brusc, va puteti intoarce repede acasa.

Ridicarea greutatilor (sau exercitii cu greutati)
Acest tip de exercitii tonifica atat oasele, cat si muschii. Este important din mai multe motive ca persoanele cu boli hepatice sa incorporeze in exercitiile lor si acest tip sport.
In primul rand, pacientii cu afectiuni hepatice au nevoie de oase puternice, fiindca acestea sunt predispuse la osteoporoza.
In al doilea rand, in stadiile avansate ale bolii hepatice organismul este obligat sa foloseasca musculatura ca sursa de energie.
In al treilea rand, persoanele cu boli hepatice care au prea multa grasime sunt mai predispuse la o agravare a bolii prin dezvoltarea unui “ficat gras” si posibil steatohepatita care pot duce in cele din urma la ciroza.
In cele din urma, deoarece muschii cantaresc mai mult decat grasimea, acest tip de exercitiu este mijlocul ideal de a obtine o greutate optima in cazul persoanelor subponderale.Este important sa nu uitam sa lucram toate grupele de muschi la fel de mult. (Stiati ca sunt in total 11 parti ale corpului care pot fi lucrate?).

Alcatuirea unui program de exercitii
Nimeni nu se asteapta ca o persoana sa poata alerga la un maraton din prima incercare. Cand ne stabilim standarde prea inalte, cel mai probabil vom suferi un esec. Dar daca o persoana incepe cu pasi mici si ii mareste pe parcurs cel mai probabil va ajunge ca exercitiile sa devina o rutina de zi cu zi. Un inceput corect ar putea include 10-20 min de aerobic, urmat de un timp scurt de ridicat greutati, de trei ori pe saptamana. Insa, daca cineva nu poate sa faca efort fizic mai mult de cateva minute nu e cazul sa disperati. Putin e mult mai bine decat deloc.

Consumul adecvat de apa
Corpul are nevoie de apa pentru a putea functiona normal. Exercitiile fizice duc la o deshidratare accentuata. Din aceasta cauza este foarte important ca persoanele cu boli hepatice sa consume cat mai multa apa (1,3l – 1,7l apa). Si este si mai important ca pacientii cu Hepatita B si C care fac tratament cu interfon sa aiba grija sa fie bine hidratati. Acestia ar trebui sa bea cel putin 2,6l de apa pe zi. Pacientii cu boli hepatice constata uneori ca atunci cand beau cantitati mai abundente de apa au o stare de bine mai accentuata. Iar in cazul celor care fac tratament cu interferon, consumul suficient de apa ajuta la micsorarea unora dintre efectele secundare ale medicamentului.

O mica avertizare in legatura cu “Dietele Crash” si cu pastilele de slabit
Modul recomandat prin care ar trebui sa slabim e prin adoptarea unei diete sanatoase si echilibrate si prin exercitii fizice regulate. In schimb, pastilele de slabit sau “dietele Crash” sunt mai mult decat nerecomandate. Aceste solutii ar putea produce efecte adverse serioase sau chiar consecinte fatale la un individ cu boli hepatice. Tineti minte ca absolut tot ceea ce mancati in cele din urma va fi procesat de ficat. Pastilele de slabit ar putea ingreuna un ficat si asa impovarat, astfel marind posibilitatea ca starea persoanei sa se inrautateasca, in loc sa se amelioreze.

Sursa: Liverdisease

Publicat la data: 16/01/2012 | Articole Hepatita